جلسه مشترک کمیسیون های کشاورزی، دامداری و  توزیع و مصرف اتاق تعاون استان اصفهان

در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل » نشست مشترک اعضای کمیسیون های کشاورزی، دامداری و  توزیع و مصرف اتاق تعاون استان اصفهان برگزار گردید.

در نشست مشترک اعضای کمیسیون های کشاورزی، دامداری و  توزیع و مصرف اتاق تعاون استان اصفهان، صالحی رئیس کمیسیون کشاورزی و دامداری ضمن تبریک اعیاد ماه رجب اظهار نمود: در سال 95 که اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده تأکید و برنامه هیأت رئیسه اتاق بر تعامل خانواده تعاون است و اگر بخواهیم اتاق قدمهای بلندی را بردارد، این کمیسیون های تخصصی هستند که می توانند اتاق را فعال کنند لذا با هماهنگی که بین دو کمیسیون مصرف و کشاورزی انجام شد بنا به پیشنهاد اعضای دو کمیسیون این نشست مشترک امروز برگزار گردید. سپس دستور جلسه را بشرح ذیل قرائت نمود:

1-     معرفی ظرفیت های بخش کشاورزی، دامپروری و طیور

2-     ارائه راهکارهای تعدیل حلقه های زائد تولید تا مصرف

3-     شیوه های تعامل تعاونی های توزیع، مصرف و کشاورزی

سپس اعضاء حاضر در جلسه به شرح ذیل اظهار نظر نمودند:

فتاحیان نایب رئیس هیأت رئیسه اتاق تعاون استان و رئیس کمیسیون مصرف: تولید سخت تر از توزیع است. ما تعاونی های توزیعی صرفاً اقدام به توزیع می نماییم و خبر از تولید نداریم و برای ارائه خدمت، قیمت و کیفیت برای ما اهمیت دارد.

طاهری دبیر اتاق تعاون: ما انواع تعاونی ها را در گرایشهای تولید، توزیع و مصرف داریم و هدف از این نشست مشترک این است که گردش مالی در خانواده تعاون انجام شود و در فاصله تولید تا مصرف، نقش واسطه ها را کم کنیم تا محصولات با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد و امکان رقابت تعاونی ها در عرصه تولید و توزیع بالا برود.

آقای اسلامی عضو هیأت مدیره اتحادیه دامداران: باید فرهنگ مصرف شیر تقویت شود و برای این کار باید شیر با قیمت ارزانتر به دست مصرف کننده برسد و الان شرایط فراهم است. ما به دنبال بالا بردن مصرف شیر هستیم. کمیته ای در اتحادیه با حضور مسئولین و متولیان امور به همین منظور تشکیل شده است و دنبال راهکاری هستیم که چگونه مصرف را به سطح نرمال و استاندارد برسانیم. تولید سرانه در استان 230 کیلوگرم در سال است درحالی که سرانه مصرف 90 تا 100 کیلوگرم است.

بهترین راهکار برای برداشتن حلقه های زاید، برقرار کردن ارتباط مستقیم تولید کننده با توزیع کننده که همان تعاونی های توزیعی هستند می باشد. بهترین راه برای پائین آوردن قیمتها، حذف واسطه ها و رساندن نهاده ها با قیمت و کیفیت مناسب به تولید کننده است. پیشنهاد می شود کمیته ای مشترک ذیل کمیسیون تشکیل تا راهکارهای ارتباط مستقیم را تدوین و اجرائی نماید.

آقای انصاری مدیرعامل کشتارگاه صنعتی مرغ هما: ما کشتارگاه تخصصی داریم که از نظر بهداشتی و ذبح شرعی مرغ منحصر به فرد هست. کیفیت ما در حد استاندارد است و آمادگی داریم به همه مراکز توزیعی سرویس دهی کنیم، از طرفی زمینه صادرات باید فراهم شود. کشورهایی که به محصولات کشاورزی و دامی ما نیازمند  هستند باید شناسایی و در این کشورها بازاریابی کنیم، در این صورت ظرفیتها تکمیل و تولید گسترش می یابد.

آقای منتظری مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی اصفهان: آنچه حرف اول را درفضای کسب و کار می زند اطلاعات و آمار است، ولی در استان اصفهان اولاً آمارها دقیق نیست ثانیاً در دسترسی همه نیست و این خود در اجرای سیاست های کلان ایجاد مشکل می کند.

در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید زمینه صادرات فراهم شود و از واردات محصولاتی که در کشور ظرفیت تولید دارد جلوگیری شود و بهره گیری از همه ظرفیت های موجود  انجام شود تا تولید رونق گرفته، اشتغال ایجاد و رکود رفع شود. بازار داخلی امروز کشش محصولات تولیدی موجود را در هیچ یک از زمینه ها ندارد، لذا بیش از همه موارد، همکاری و پشتیبانی دولت در زمینه های مختلف مخصوصاً صادرات محصولات و حمایت از تولیدات داخل را می طلبد.

آقای خشوعی: مشکل اصلی محصولات کشاورزی، سیاستهای غلط دولت است. زیرا زمینه صادارت فراهم نیست و هم در حالیکه محصولات ما انبار شده، مجوز واردات صادر می گردد که نمونه بارز آن را در واردات گوشت قرمز ، جو ، سویا ، سیب زمینی و ... شاهد هستیم. لذا برای نجات تولید باید از واردات جلوگیری شود و الا در آینده نه چندان دور شاهد نابودی صنعت گوشت خواهیم بود.

محمدی مدیرعامل تعاونی رهسازان طبیعت: امروز عسلهای غیر واقعی در سطح بازار با قیمت و کیفیت نازل به وفور یافت می شود و ما نیاز داریم که با آموزش به مردم در خصوص فرهنگ مصرف محصولات سالم، شرایطی را فراهم آوریم که ضمن طرد اینگونه محصولات توسط مردم، تولیدکننده و هم فروشنده بتوانند وارد رقابت صحیح بشوند.

احمدی: برای بالا بردن ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال و رفع کمبود باید زیرساخت های صادارات را ایجاد کنیم. در خصوص زعفران، قدرت بسته بندی با استانداردهای بین المللی و صادراتی وجود ندارد. در رابطه با مرغ، وزن های تولیدی متناسب با معیارهای صادراتی نیست. این عدم آگاهی از فرهنگ کار صادارتی باعث ضربه به صادرات و تولید شده است. از طرفی باید در بحث تولید، سرانه مصرف را بالا ببریم چه در شیر، عسل ، گوشت و... تا فروش بالا برود. لازمه این کار، انجام کار فرهنگی می باشد.

پیشنهاد می شود مراکز و تعاونی های توزیعی تفاهم نامه ای با اتحادیه و شرکت تعاونی های تولیدی منعقد کنند تا از محصولات دامی و لبنی با قیمت پایین و کیفیت بالا در اختیار آنها قرار گیرد و این یک نقطه شروع مناسبی برای تعامل تعاونی ها است.

آقای دهقان مدیرعامل تعاونی مصرف فرهنگیان : مشتریان تعاونی ها به دنبال کالا و خدمات با کیفیت و قیمت مناسب هستند. امکان تأمین در تعاملات تعاونی ها هست ولی باید فرآیند صحیح بین آنها جهت توزیع محصولات تولیدی ها تعریف شود تا تعاونیها بخاطر تأمین نظر و ذائقه مشتری مجبور به وارد کردن محصولات لبنی یا دیگر محصولات از استانهای دیگر نباشند.

فلاح: اگر فرهنگ مصرف تقویت شود آنگاه مازاد شیر یا رکود دیگر محصولات را نخواهیم داشت . از طرفی اگر تعاونی ها بصورت مستقیم اجناس را با کیفیت و قیمت مناسب از تولید کننده تهیه کنند آنگاه می توانند قدرت رقابت با دیگر مراکز را داشته باشند.

داوری: اگر تعاونی های توزیعی کالای مورد نیاز خود را مستقیماً از تولید کننده ها دریافت کنند، مشکل رکود و انبار برطرف شده و تولید کننده سریعتر به نقدینگی می رسد و ظرفیت های خالی تولید پر می شود.

در پایان آقای صالحی در جمع بندی اظهار نمود: 1- در این جلسه نسبت به ظرفیت های تولیدی و توزیعی اطلاع رسانی شد 2- در آتی لیست تولیدات و چگونگی فروش در اختیار تعاونی های توزیع قرار بگیرد 3- نشستی با تعاونی های تولیدی داشته باشیم تا تفاهم نامه ای در خصوص چگونگی تعاملات تنظیم شود، اتاق تعاون هم در این خصوص همکاری لازم را می نماید.

4- مسائل و مشکلات مطرح شده دسته بندی و به مبادی مربوطه ارجاع و عند الزوم نشست هایی با مسئولین و نمایندگان مجلس در جلسات آینده هماهنگ می شود. همچنین نشست هایی مشترک با کمیسیونهای بهداشت و درمان ، حمل و نقل نیز ترتیب داده می شود و موضوعات مطرح شده در کمیسیونهای متناظر کشوری نیز مطرح خواهد شد .