آمادگی تعاونی ها برای نمایشگاه های صنایع دستی آمریکا، آلمان و چین

http://www.icccoop.ir/upload/modules/iContent2/Files/2455.JPG
معاونت امور استان ها و اتحادیه های اتاق تعاون ایران تاکید کرد: کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری باید برای این حوزه از تعاون سند راهبردی ارائه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران محمد مهدی تیموری در نشست این کمیسیون که با حضور تعدادی از دبیران اتاق های استانی و مدیران اتحادیه ها برگزار شد، با بیان اینکه نبودد تسهیلات ارزان قیمت برای بخش تعاون یکی از مشکلات اساسی برای این بخش است، بر توجه به موضوع بازاریابی تعاونی ها تاکید کرد و گفت: اتاق تعاون مسیر را برای رشد کمیسیون ها فراهم کرده است.
وی ابراز تاسف کرد: ایران با ظرفیت های خوبی که در بخش های فرش، صنایع دستی و گردشگری دارد، متاسفانه از مقام خوبی در دنیا برخوردار نیست.
تیموری درباره وظایف این کمیسیون به انجام ماموریت هایی که اتاق به آن محول می کند، تدوین نقشه راه و بررسی مشکلات موردی در بخش اشاره کرد.
بهرامی رئیس این کمیسیون نیز با بیان اینکه آگاهی از آمار تعاونی ها از ضروریات در این حوزه است، عدم یک بانک اطلاعاتی را یک نقطه ضعف بزرگ دانست و از اقدامات مرکز ملی فرش در این زمینه قدردانی کرد.
وی از آغاز تدوین یک سند راهبردی برای فرش دستباف خبر داد و بیان داشت: ضروری است برای حوزه های صنایع دستی و گردشگری نیز سند راهبردی اجرایی تهیه شود و این کمیسیون باید تا چند ماه آینده در سه کارگروه به این امر بپردازد.
رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون تاکید کرد: قصد داریم همایش هایی در هر سه حوزه برگزار کرده و با فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس نیز جلسه ای برگزار کنیم.
وی به موضوع مزایده برای بیمه عمر، بیمه تکمیلی و پس انداز اشاره کرد و با بیان اینکه تعاونی ها در این حوزه بهتر است از خدمات بیمه تعاون استفاده کنند، پیگیری آنها را از وظایف این کمیسیون ذکر کرد.
در ادامه حسن زاده معاون امور تولید مرکز ملی فرش نیز به وابستگی کشور برای صادرات محصولات صنایع دستی به کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: باور لازم در تعاونی ها برای صادرات محصولات خود در این حوزه، ایجاد نشده است.
وی گفت: متاسفانه هر زمان که کشور به مشکلی در اقتصاد برمی خورد، به یاد صنایع دستی و فرش می افتد.
حسن زاده از آمادگی "کارگر" رئیس مرکز ملی فرش برای حضور در این کمیسیون به منظور حمایت از صنایع دستی تعاونی ها خبر داد.
وی با اشاره به اهمیت بیمه قالیبافان و صنایع دستی شناسنامه دار، تاکید کرد: قالیبافی ابتدا یک سنت بوده، بعد به شغل تبدیل شده است و اجرای بیمه قالیبافان به فعالان این حرفه انگیزه می دهد و به آنها هویت می بخشد و موجب می شود به حرفه خود به عنوان یک منزلت شغلی نگاه کنند.
این مقام مسئول گفت از سال 92 نتوانستیم این افراد را بیمه کنیم و تعاملات اتاق تعاون ایران با دستگاه های مربوطه برای حل مشکل قانون بیمه های اجتماعی ضروری است.
وی اعلام کرد: این مرکز قصد دارد در سال جاری برای صادرات محصولات صنایع دستی و فرش، بر سه بازار و نمایشگاه آمریکا، آلمان و چین تمرکز کند.
حسن زاده با اشاره به اینکه قبلا 30 درصد صادرات این محصولات به آمریکا بوده است، گفت: برای حضور در بازار مجدد آمریکا و نمایشگاه های آن، تلاش می کنیم و تعاونی ها نیز می توانند برای حضور و رقابت، اعلام آمادگی کنند.
وی با بیان اینکه سال گذشته تسهیلات دولتی به این حوزه تخصیص نیافته است، گفت: امسال باید برای دریافت این تسهیلات رایزنی داشته باشیم.
معاون امور تولید مرکز ملی فرش به سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: ویژگی اقتصاد مقاومتی این است که بر درون مبتنی است و صنایع دستی و فرش دارای این ویژگی هستند و ارزش افزوده ایجاد می کنند و بنابراین حمیات از آنها از ضروریات است.
دانیالی مشاور امور بانوان اتاق تعاون نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و دوران پسابرجام گفت: مردم از وعده هایی که مسئولین دولتی در بخش های اقتصادی، داده اند و به آنها عمل نکرده اند، خسته شده اند؛ درحالی که باید در این شرایط امنیت اقتصادی را به کشور بازگردانیم و در این میان بانوان، هنرمندان و قالیبافان از نقشی موثر برخوردارند.
وی گفت: فرش و صنایع دستی دارای مزیت های نسبی هستند و باید آنها را به خانه ها برگردانده و آنها را در زندگی روزمره کاربردی کنیم.
دانیالی با بیان اینکه 52 میلیارد قرارداد واردات و 2 میلیارد قرارداد صادرات داشته ایم، خاطرنشان کرد: با این ارقام واردات و صادرات نمی توان در پسا تحریم با کشورهای دیگر به مذاکره پرداخت و در این شرایط اتفاق شایسته ای صورت نمی گیرد.
این مقام مسئول در اتاق تعاون گفت: ثبت مالکیت معنوی صنایع دستی و فرش وظیفه این کمیسیون است و کمیسیون فرش و صنایع دستی باید به تدوین سند توسعه راهبردی در حوزه فرش اقدام کند.
وی به مشکلات تعاونی ها در حوزه بازاریابی محصولات صنایع دستی اشاره کرد و بیان داشت: اتاق تعاون باید دراین زمینه به اتاق فکر تبدیل شود و برای حل مسائل مربوط به بسته بندی نیز به بازارهایی برای صادرات بیاندیشد.
دانیالی نظارت بیشتر در حوزه صنایع دستی را ضروری دانست و گفت: باید به تعاونی ها مجال داد تا در این حوزه به موقع ورود داشته باشند.
مشاور بانوان اتاق تعاون ایران به نقش حضور هنرمندان در اجرای قانون بهبود فضای کسب وکار اشاره کرد و بیان داشت: تعامل دانشگاه و مرکز ملی فرش و اتاق تعاون در این زمینه ضروری است.
طاهری دبیر اتاق تعاون اصفهان نیز به اهمیت جذب گردشگران چینی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: گردشگری به اندازه ای اهمیت دارد که می توان برای آن یک کمیسیون مجزا تعریف کرد و نقش آن در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بسیار حائز اهمیت است و وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می کنیم، باید بستر آن را فراهم کنیم.
در ادامه نیز اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی کشور نیز این اتحادیه از معاونت صنایع دستی ریاست جمهوری ناامید شده است و ضربه هایی که این معاونت به صنایع دستی زده، هیچ معاونتی نزده است.
وی گفت: با وجود اینکه اتحادیه صنایع دستی از سوی این معاونت مورد بی مهری قرار می گیرد، اما موفق به برگزاری نمایشگاه های بسیار و انعقاد تفاهم نامه هایی نیز شده است.